Strikkekursus Fantastitch

400,00

Holdstart 26/8 - hver onsdag i 6 uger

Fantastitch er fuld af lækre detaljer fordelt i overskuelige sektioner. Vil du være med til at strikke sjalet og samtidig blive en dygtigere strikker? 

Model/varenr.: Fantastitch 2020

Fantastitch af Stephen West

Vil du udvide dine strikkekompetencer og få et lækkert sjal ud af anstrengelserne? Så kom med på kurset her, hvor vi trin-for-trin vil strikke Fantastitch efter engelsk opskrift. Du behøver overhovedet ikke at have strikket efter engelsk opskrift før - jeg lover at lære dig de engelske strikkegloser lidt efter lidt! Det eneste, du skal kunne på forhånd, er at strikke ret og vrang. 

Sjalet er et overskueligt arbejde, som er inddelt i sektioner, og det er herligt at se arbejdet vokse i tilsvarende overskueligt tempo, også. Du kan vælge mellem den lille eller den store version - og vi når alle teknikker og udtryk igennem i løbet af de 6 uger.

Der er masser af fjernsynsstrik i sjalet - men bestemt også en masse herlige teknikker at stifte bekendtskab med.

Når du investerer din tid (og penge) i kurset, bør du unde dig selv at strikke sjalet i et garn, du finder særligt lækkert. Som udgangspunkt skal du vælge 7 farver, der oprindeligt er hhv. 3 éntrådede (fingering weight) og 4 lodne (silkemohair med to tråde eller Melted Suri Alpaca) - men du kan mixe og matche kvaliteterne helt efter eget ønske, og vi vejleder dig meget gerne i butikken. Er du 'mindre øvet', vil det være bedst at have valgt alle 7 farver på forhånd. Er du garvet sjals-strikker og er vant til at lege med farver, kan du vælge at udse dig farverne undervejs - og evt. mere end 7 farver (men overvej nøje, hvor meget harmoni, det færdige resultat skal udstråle).

Alt efter garnvalg kan du vælge at strikke på p 3.5, 3.75 eller 4. Husk, at et sjal skal være smidigt, så vælg hellere en højere pindtykkelse end en mindre. Garn, der normalt strikkes glatstrik på p 3 passer til et sjal strikket på p 3.75 eller p 4.

På kurset Fantastitch vil du lære

  • opslagning med ret-rillekant
  • vævestrik med snoninger, blokke, prikker og bikubemønster
  • drejet rib
  • trekantmønster
  • dekorative hulrækker
  • dekorativt hulmønster og zigzag-effekt
  • aflukning med i-cord

Materialer:

  • Rundpind 3.5, 3.75 eller 4 mm, 100-120 cm lang. Det er en fordel med blot 60 cm i begyndelsen, men nødvendigt med en længere pind senere.
  • Farve A  256 m / 347 m
  • Farve B  101 m / 192 m (loddent garn)
  • Farve C  201 m / 283 m
  • Farve D  64 m / 96 m (loddent garn)
  • Farve E  174 m / 357 m
  • Farve F  37 m / 165 m (loddent garn)
  • Farve G  69 m / 110 m (loddent garn)
  • Maskemarkører

Antal meter vil naturligvis variere fra strikker til strikker. Det oplyste forbrug er opskriftens angivelse. Jeg bruger selv mere, da jeg strikker lidt løsere.

Forslag til garn:

  • Malabrigo Mehita eller Sock
  • Qing Fibre merino singles
  • LITLG merino singles
  • Gepard My Fine Wool
  • Filcolana Arwetta (obs: indeholder 20% nylon)

og fx

  • Isager Silk Mohair
  • Gepard Kid Seta
  • Filcolana Tilia
  • Qing Fibre Melted Suri Alpaca

I butikken vejleder vi dig naturligvis meget gerne i valg af farver og kvaliteter - og har du en 'stor rest' liggende hjemme, er du velkommen til at tage den med, så vi kan vejlede dig om, hvordan den kan indgå smukt i dit sjal.

Opskriften er inkluderet i kursusgebyret, og du får opskriften tilsendt pr. mail via et link fra opskriftsamlingen Ravelry forud for første kursusgang.

Kursus-onsdage: 26/8, 2/9, 9/9, 16/9, 23/9 og 30/9. Alle gange i tidsrummet 18-20. Det vil være muligt at handle i butikken undervejs eller før kursusstart. Butikken lukker almindeligvis kl, 17.30, men der vil være åben for kursister også mellem 17.30 og 18. Køb dog garnet på forhånd, da det tager noget tid at udvælge og evt. vinde op, og det er der ikke tid til på første kursusdag.
Afsæt tid mellem hver kursusgang til at strikke hjemme også.

Medbring de nødvendige materialer.

Jeg sørger for, at der er både frisk te og kaffe på kanderne samt lidt til den søde tand.

Sted: Knit Sisters' Studio, Algade 44, 5500 Middelfart

Max. antal deltagere: 20. 

Primær underviser: Marie-Louise Veber Paustian

Når du modtager din faktura og en ordreopdatering med status Klar til afhentning i butikken betyder det, at din tilmelding og betaling er modtaget - og vi glæder os til at se dig til kursusstart. (Du skal altså ikke afhente en adgangsbillet!)